Podrobnosti k učivu

Do této rubriky budu vkládat podrobnosti k danému typu učiva, bude-li to třeba.

3. 1. 2024 Další odkazy k procvičování učiva angličtiny ZDE a ZDE

3. 12. Nové odkazy k procvičování učiva angličtiny ZDE a ZDE

22. 11. Vkládám odkazy k procvičování učiva angličtiny ZDE  a ZDE

 

Ráda bych Vám nabídla několik námětů, jak s dětmi doma pracovat.

ČESKÝ JAZYK - výborné pro učení čtení je skládání písmenek.

 Obvykle řeknu dětem, že mají skládat první hlásku (písmeno) slova. Např: loutka, anténa, sukně, maso. Děti složí: l, a, s, m. Pokud diktuji jméno, upozorním na to a děti by měly zareagovat složením velkého písmene. Např: Eliška. Děti složí: E.

Další možností je skládat poslední hlásku (písmeno). To je pro děti podstatně náročnější. Říkám např: strom, ovál, les. Děti složí: m, l, s.
Obtížnější jsou pak slova, zakončená samohláskou. Např: prase, boule, máma, letadlo. Děti by měly složit: e, e, a, o. Většinou skládají předposlední hlásku (písmeno) slova. Např: prase - složí s. V tom případě je nechat rozložit poslední slabiku slova pra-se na dvě písmenka. To by měly umět (SE = S  E). Takto by měly dojít k písmenku e.

Skládání slabik: Toto by měly mít děti už dokonale zvládnuto. Pracujeme jen s dosud probranými písmenky (Např. se, ma, lo, so, pa, me, la...) Zde obměňuji požadovaná písmena. Buď skládáme malá nebo velká.

Krátká slova. Většinou zadávám dvojslabičná jednoduchá slova. Např: mele, pase, láme...V případě dlouhé samohlásky až nepřirozeně dlouze samohlásku vyslovím, případně rukou naznačím čárku. Návodnhé otázky: Z kolika slabik (na kolik tlesknutí rozdělím) se skládá dané slovo? pase = pa + se. Každou slabiku rozložíme. pa = p + a.

Hry - najdi co nejvíce slov na dané písmeno, slabiku, končící slabikou např. - ička...

Značení slov dle délky slabik. Např řeknu slovo NÁDRAŽÍ  a děti na tabulku nebo na papír napíší    - . -

Tiskací - psací

Kartičky s psací podobou písmen přiřazujeme k tiskacím a naopak.

Psaní písmen

Na tabulky nebo na papír. Postup od písmen, přes slabiky k jednoduchým slovům. Hlídat poměr velikosti písmen - např l není stejně velké jako třeba a. V případě nácviku psacích písmen dodržovat správný sklon a úchop psacího náčiní.

 

MATEMATIKA

Posloupnost čísel (dát několik čísel, ať je dítě seřadí od nejnižšího po nejvyšší nebo naopak)

Které číslo leží "hned před" nebo "hned za" daným číslem.

Které číslo je o jedno (dvě, tři...) větší (menší) než dané číslo. Děti pracují s číslicemi nebo prsty.

Had - řetězené delší příklady, kdy děti počítají "v hlavě" a na konci řeknou výsledek. Např: 2 + 2 - 1 + 2 - 3....= ?

Znázorňování jednoduchých příkladů kolečky. Např: 2 + 1    Dvě kolečka jednou barvou a jedno druhou.

3 - 1     Tři kolečka jednou barvou a jedno kolečko škrtnuté zprava.